2006-09-11

 

De slingrar sig över maten

Klockan är tio i tolv och jag ska gå och lägga mig. Men nu lyssnar jag på kvart-i-fem-ekot via webben och kollar på några av bilderna jag tagit idag. Det har mest blivit matbilder. Jag är hungrig! Så hungrig att jag nästan är yr.. Mina koreanska kollegor har varit mycket snälla och beställt specialmat till mig både till lunch och till middag, men det är inte så lätt. Allt jag kan äta smakar tång. Bäst har fyllda chilifrukter varit, fast det var så starkt att jag inte kunde äta mig mätt på dem. Efter middagen gick vi till en bar och drack några öl och då beställde våra värdar in lite snacks: ett fat med jordnötter, pistagenötter och ...en massa annat som var svårt att identifiera. Men utspritt över alltihopa låg iallafall torkade småfiskar. Mina svenska kollegor, som är köttätare, försåg sig av snacksen. Efter en stund frågade de vad det konstiga vita var. Det såg ut som strimlat papper ungefär.
- Squid, svarade koreanerna.
- OK. What's that red over there? frågade de igen och pekade.
- Snakes, svarade koreanerna.
Vi bara nickade. Inget konstigt med det, bara orm. Jag kommenterade till dem att vi var så vana vid konstiga saker nu att vi inte längre reagerade när de berättade att det var "snakes". De tittade konstigt på mig. Jag slingrade med armen och försökte visa en orm och upprepade "snakes".
- No, no, not snakes! Snakes.
- Snakes?
- No! Snakes!
Till slut gick det upp för oss: snacks. De menade att det var snacks!

Nu längtar jag till frukost imorgon. Det är mat man kan lita på det!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?