2006-10-01
Tunnelseende i högeralliansen
På DN Debatt idag så öppnar de fyra partiledarna i högeralliansen för biltullar i Stockholm. Det är såklart goda nyheter. Men tyvärr finns det en baksida också: Citybanan slopas. Äntligen skulle Stockholms getingmidja för tågtrafik byggas bort! Äntligen skulle det ske en satsning på kollektivtrafik i Stockholm! Istället vill de satsa på att bygga en kringfartsled för bilar.
Argumenten som alliansen för fram emot Citybanan är två. Dels är det dyrt, "... den beräknade totalkostnaden [har] ökat från 7,5 miljarder till 13,5(!) miljarder kronor". Jo, det är mycket pengar. Men höga kostnader är inte något som stoppar satsningen på kringfartsleden. Den beräknas enligt samma debattartikel kosta 18-20 miljarder kronor.
Det andra argumentet mot Citybanan är att det är komplicerat att gräva tunnlar: "erfarenheterna från tunnelbygget genom Hallandsåsen förskräcker" skriver de. Det kanske låter vederhäftigt eftersom Citybanan är en hela sex kilometer lång tunnel, men det blir lite märkligt när man tittar närmare på det. Vägverket har tagit fram två huvudalternativ för motorvägen: "Förbifart Stockholm" och "Diagonal Ulvsunda". Alternativet "Förbifart Stockholm" har en sträckning på totalt 21 km varav 16 km är tunnlar och alternativet "Diagonal Ulvsunda" är 23 km långt varav 14 km i tunnlar. Det kommer alltså att byggas en hel del tunnlar i Stockholm oavsett om man väljer att bygga motorväg eller järnväg. Högeralliansen prioriterar helt klart bilen framför tåget.
Argumenten som alliansen för fram emot Citybanan är två. Dels är det dyrt, "... den beräknade totalkostnaden [har] ökat från 7,5 miljarder till 13,5(!) miljarder kronor". Jo, det är mycket pengar. Men höga kostnader är inte något som stoppar satsningen på kringfartsleden. Den beräknas enligt samma debattartikel kosta 18-20 miljarder kronor.
Det andra argumentet mot Citybanan är att det är komplicerat att gräva tunnlar: "erfarenheterna från tunnelbygget genom Hallandsåsen förskräcker" skriver de. Det kanske låter vederhäftigt eftersom Citybanan är en hela sex kilometer lång tunnel, men det blir lite märkligt när man tittar närmare på det. Vägverket har tagit fram två huvudalternativ för motorvägen: "Förbifart Stockholm" och "Diagonal Ulvsunda". Alternativet "Förbifart Stockholm" har en sträckning på totalt 21 km varav 16 km är tunnlar och alternativet "Diagonal Ulvsunda" är 23 km långt varav 14 km i tunnlar. Det kommer alltså att byggas en hel del tunnlar i Stockholm oavsett om man väljer att bygga motorväg eller järnväg. Högeralliansen prioriterar helt klart bilen framför tåget.