2006-11-20

 

Det lackar mot jul - jag skaffar tomteskägg igen

För omkring drygt tre år sedan vet jag att jag hade helskägg. Men det valde jag att raka bort (eller iallafall hålla det rejält mycket kortare) när jag fick en lustig vit cirkulär fläck i skägget. Det var inte för att jag såg gammal ut med vitt skägg som jag valde att hålla det kortare, utan för att det såg ut som om jag inte hade något skägg alls i fläcken -- en kal fläck helt enkelt.

Jag tror det var sommaren 2003 som jag valde att gå ned i längd till skäggstubb. Efter en tid blev fläcken mindre markerad. Det vita började sprida sig från det ursprungliga området och jag trodde att jag skulle bli en tomte med helvitt skägg. Men samtidigt började håret i den ursprungliga fläcken att bli mörkare igen. Det spreds ut lite jämnare över hela skägget, med lite vita hårstrån här och där. OK, tänkte jag, men jag behåller skäggstubbet, det är inte dags att gå över till helskägg igen.

Nu är plötsligt fläcken tillbaka igen. I ett område stort som knappt en femtioöring är allt skägg precis kritvitt. Återigen ser det ut som en kal fläck. Så om du ser mig på tunnelbanan eller på något foto där jag sitter med pekfingret mot ansiktet något till vänster om hakan så vet du vad som finns där under: vitt skägghår.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?