2006-11-18
Ett miljölöfte
Visst, jag har ingen bil och på så sätt försöker jag undvika en milökollaps på grund av växthuseffekten. (Det finns visserligen många andra skäl till att ogilla bilar än att de smutsar ner luften, men det ska jag inte skriva om nu, kanske en annan gång). Men det faktum att jag inte har bil kanske vägs upp av att jag flugit en del den senaste tiden? Till San Francisco, till Korea, till Oslo (två gånger) och snart till Rom -- vad motsvarar det för bil och körsträcka? Kanske bör jag ta tåget till Korea om jag åker dit fler gånger?
På flyget hem igår läste jag i Aftonbladet att rymdfärjan slukar 2.2 miljoner gånger mer bränsle per sekund än en vanlig bil. Det gällde visserligen bara vid starten, men ändå. Så mycket kan jag iallafall lova: jag ska inte åka rymdfärja, och det av miljöskäl.
På flyget hem igår läste jag i Aftonbladet att rymdfärjan slukar 2.2 miljoner gånger mer bränsle per sekund än en vanlig bil. Det gällde visserligen bara vid starten, men ändå. Så mycket kan jag iallafall lova: jag ska inte åka rymdfärja, och det av miljöskäl.
Comments:
<< Home
Du kan ju alltid köpa utsläppsräter som kompensation för ditt flygande? (Se http://www.aftonbladet.se/vss/klimathotet/story/0,2789,933966,00.html)Eller ge bort utsläppsrätter i julklapp? Tänk vad som skulle hända om alla i Sverige gav sina barn utsläppsrätter i julklapp, ungarna skulle vara skitsura för vi på ett radikalt sätt hade förbättrat deras chanser till en bättre framtid, haha.
Enligt en av guiderna där så skulle utsläppsrätterna för en resa tur och retur Stockholm-Oslo kosta 5 pund. Det var inte så farligt! Lägg på det på priset på biljetten genast, det tycker jag inte vore mer än rätt.
Om industrin måste betala för utsläppsrätter så borde ju samma sak gälla även för bensin/disel. Undrar om det gör det? Biltrafiken står ju för en stor del av utsläppen, de borde ju verkligen inte slippa undan.
Skicka en kommentar
<< Home