2008-11-14

 

Vaginan luktar jordgubb

Det är Fotomässa i Stockholm och jag har tagit en semesterdag och passar på att resa dit. Det är fotoutställningar, prylar och seminarier. Mässan har växt och det börjar bli besvärligt att se alla fotografier och alla montrar, mängden intryck tröttar ut mig.

I år var det två seminarier som lockade mig i förväg. Först skulle Pieter ten Hoopen tala under rubriken "Mitt sätt att arbeta" och senare höll Adobe i seminariet "Arbeta effektivare med Lightroom 2.0".

Pieters seminarium var intressant, mest för att jag är väldigt förtjust i hans bilder. Tyvärr fick vi inte veta särskilt mycket om hur han faktiskt arbetar, han talade väldigt fritt om sina bilder. (Det är ett återkommande problem med Fotomässans seminarier, rubriken tycks ofta vara satt utan talarens medverkan).

Nästa seminarium hoppade jag över. Istället råkade jag hamna i ett annat seminarium, som skulle handla om självporträtt. Det var en konstnär som heter Michelle Marie Roy som inledningsvis talade om den manliga blicken. Med manlig blick menas kortfattat att mannen ser kvinnan som ett sexobjekt. Genom konsthistorien har kvinnor gestaltats för den manliga blicken, men dagens kvinnor som gör fotografiska självporträtt ser oftast till att vara tydliga subjekt istället för objekt. Som en av ganska få män i publiken visste jag inte alltid riktigt hur jag skulle titta på bildena hon visade, men det var intressant och jag satt kvar.

Michelle Marie Roy fortsatte med att visa en del egna fotografier, från självporträttsprojektet The Baby Doll Mythos. En av bilderna förställde en vagina, tillverkad av tuggummi. Hon berättade att hon inte fick tag på rosa tuggummin i Sverige eftersom färgen tycks vara förbjuden i livsmedel, men hon hittade röda tuggummin in någon arabisk affär. Sedan tuggade hon och modellerade. Skälet till att hon valde att fotografera tuggummivaginan var att hon trodde att den skulle mögla. Men det gjorde den inte:

– Vaginan har jag kvar hemma och den luktar fortfarande jordgubb!

Av copyrightskäl (naturligtvis) har jag valt att inte publicera någon bild här, men följ länken ovan om du blir nyfiken.

Etiketter: , ,


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?