2008-12-19

 

Jag sjunger inte i duschen

När jag var liten – långt, långt innan jag skaffade skägget – hade jag en uppfinning på gång. Det var i bokslukaråldern, när jag läste böcker precis hela tiden. Min kompis och jag låg på en varsin soffa och läste dagarna långa. När vi läst ut ett kapitel summerade vi handlingen och gav kapitlet ett betyg. Nåväl, den uppfinning jag ville göra var plastböcker, som skulle gå att läsa i duschen. Duschen var nämligen ett av de få ställen där jag inte kunde läsa, så det var bortkastad tid. Tänk om man kunde läsa serietidningar och böcker när vattnet strilade!

Längre fram i mitt liv – fortfarande långt innan skägget – önskade jag att jag kunde ha högtalare i duschen. Tänk att kunna lyssna på en CD eller på radio samtidigt som man duschar! Då skulle tiden kunna utnyttjas bättre.

Nu 2008 kan man ju lägga sig till med en miljöaspekt på det här. Tur att det inte blev någon dylik uppfinning, för då hade vi alla duschat mycket längre, med sämre miljö som följd.

Som pappaledig har jag också ett annat perspektiv: nu går mina duschar extremt snabbt och jag kollar hela tiden nervöst ifall sonen sitter kvar i sin stol eller inte. Nu finns det absolut ingen tid till läsning eller lyssning i duschen. Och faktiskt: sonen har en liten plastbildbok som trots allt skulle funka i duschen...

Etiketter: , , ,


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?