2007-05-23
Förvirrad i butiken förbannar jag hygienproduktutvecklarna
Ett av livets mysterier är hygienprodukter. Varför kan inte schampo och duschcreme behålla samma design på behållaren och samma ingredienser i mixen? Varför ska allt förändras hela tiden?
När jag väl har hittat till exempel ett schampo jag gillar -- både behållaren är praktisk och schampot fungerar bra och luktar gott -- så kan jag bara köpa det en eller två gånger till, sedan är allt ändrat. Jag står vid hyllan i affären och letar efter samma schampo som jag köpte sist men hittar inte flaskan. Till slut går jag systematiskt tillväga och kollar på alla produkters namn. Jodå, produkten finns där, men förpackningen ser helt annorlunda ut. Den har blivit tjockare, fått annan färg och är vänd åt andra hållet, så att den ska stå på locket istället. "Ny formula!" står det också på den. Alltid. Ett mysterium.
När jag väl har hittat till exempel ett schampo jag gillar -- både behållaren är praktisk och schampot fungerar bra och luktar gott -- så kan jag bara köpa det en eller två gånger till, sedan är allt ändrat. Jag står vid hyllan i affären och letar efter samma schampo som jag köpte sist men hittar inte flaskan. Till slut går jag systematiskt tillväga och kollar på alla produkters namn. Jodå, produkten finns där, men förpackningen ser helt annorlunda ut. Den har blivit tjockare, fått annan färg och är vänd åt andra hållet, så att den ska stå på locket istället. "Ny formula!" står det också på den. Alltid. Ett mysterium.
Etiketter: hygien, konsumentupplysning, mysterier, produktutveckling