2007-05-03
Luften suger
DN har skrivit en del om den dåliga luften i innerstaden de senaste dagarna. Det är en viktig fråga som fått förvånansvärt lite uppmärksamhet tidigare i Stockholm. När jag bodde i Rom på våren för tre år sedan fick deras dåliga luftkvalitet mycket uppmärksamhet. De försökte motverkade det genom att införa restriktioner för bilarna: vissa dagar fick endast bilar med udda nummer på registreringsskylten köra i stan, andra dagar var det bilar med jämna nummer som släpptes fram. Några dagar (söndagar visserligen) stängde man av staden helt för biltrafik.
När jag kom hem från Rom berättade jag för alla hur dålig luft de hade där på grund av bilarna, så dålig att t.o.m. italienarna förmådde ta till ganska drastiska åtgärder. Men döm om min förvåning när jag fick lära mig att Stockholms luft är sämre än Roms! Här är diskussionerna väldigt försiktiga. Miljöpartiet kan tänkta sig en månadsavgift på dubbdäck, och de är väl de mest radikala av alla partier. Att begränsa bilismen tycks omöjligt här i Sverige.
Trots den dåliga luften vill jag bo i stan. Staden är nämligen inte en hemvist för bilar, den är ursprungligen byggd för människor. Sedan årtusenden har människor valt att bosätta sig nära varandra för att det var bekvämt (och trevligt får man förmoda). Bilen behövs inte i Stockholm. Ute på landsbygden (inklusive en del förorter) är det svårare att vara utan bil. Närbutikerna har slagit igen och man måste ta bilen till en större butik som ligger långt bort.
Jag hoppas den uppmärksamhet som luftkvaliteten får nu kan leda till att bilismen vågar ifrågasättas mer även här i Sverige.
För mer information om Stockholms luft rekommenderar jag ett besök på SLB-Analys hemsida.
När jag kom hem från Rom berättade jag för alla hur dålig luft de hade där på grund av bilarna, så dålig att t.o.m. italienarna förmådde ta till ganska drastiska åtgärder. Men döm om min förvåning när jag fick lära mig att Stockholms luft är sämre än Roms! Här är diskussionerna väldigt försiktiga. Miljöpartiet kan tänkta sig en månadsavgift på dubbdäck, och de är väl de mest radikala av alla partier. Att begränsa bilismen tycks omöjligt här i Sverige.
Trots den dåliga luften vill jag bo i stan. Staden är nämligen inte en hemvist för bilar, den är ursprungligen byggd för människor. Sedan årtusenden har människor valt att bosätta sig nära varandra för att det var bekvämt (och trevligt får man förmoda). Bilen behövs inte i Stockholm. Ute på landsbygden (inklusive en del förorter) är det svårare att vara utan bil. Närbutikerna har slagit igen och man måste ta bilen till en större butik som ligger långt bort.
Jag hoppas den uppmärksamhet som luftkvaliteten får nu kan leda till att bilismen vågar ifrågasättas mer även här i Sverige.
För mer information om Stockholms luft rekommenderar jag ett besök på SLB-Analys hemsida.
Etiketter: bilism, DN, politik, Rom, Stockholm