2007-11-04
Vad hopknycklade artiklar säger om världen
Hela dagen idag ägnades åt att packa ned lägenheten och alla förråden i flyttkartonger. Imorgon bitti kommer flyttkarlarna som ska bära alltsammans, fast vi åker nog lastbil över Västerbron ändå skulle jag tro.
När jag stått och packat ner glas och porslin har jag fått en hel del tidningsartiklar mig till livs -- de ska ju slås in i något stötsäkert när man packar och då kom gamla DN väl till pass. Det gamla formatet var visserligen bättre än det nya lilla, men man tager vad man haver. Nåväl, två reflektioner gjorde jag när jag stod där och knycklade ihop artiklar. Den första är att det skrivits ofantliga spaltmetrar om USA:s presidentval. Jag är redan trött på det, och valet är först om ett år. Hur intressanta är egentligen debatterna mellan de olika kandidaterna till posten som presidentkandidat? Vi här i Sverige har ju ingen som helst möjlighet att påverka. Uppmärksamheten känns inte rimligt. En gissning är att svenska medier följer USA:s medier väldigt noga och att deras nyhetsvärdering smittar av sig till svenska medier.
Den andra reflektionen är att all bilreklam nuförtiden gör sken av att det bästa man kan göra för miljön är att köpa deras bil. "Kör SAAB och världen blir grönare", kanske inte bokstavligt, men närapå. Skäms de inte?!
När jag stått och packat ner glas och porslin har jag fått en hel del tidningsartiklar mig till livs -- de ska ju slås in i något stötsäkert när man packar och då kom gamla DN väl till pass. Det gamla formatet var visserligen bättre än det nya lilla, men man tager vad man haver. Nåväl, två reflektioner gjorde jag när jag stod där och knycklade ihop artiklar. Den första är att det skrivits ofantliga spaltmetrar om USA:s presidentval. Jag är redan trött på det, och valet är först om ett år. Hur intressanta är egentligen debatterna mellan de olika kandidaterna till posten som presidentkandidat? Vi här i Sverige har ju ingen som helst möjlighet att påverka. Uppmärksamheten känns inte rimligt. En gissning är att svenska medier följer USA:s medier väldigt noga och att deras nyhetsvärdering smittar av sig till svenska medier.
Den andra reflektionen är att all bilreklam nuförtiden gör sken av att det bästa man kan göra för miljön är att köpa deras bil. "Kör SAAB och världen blir grönare", kanske inte bokstavligt, men närapå. Skäms de inte?!
Etiketter: bilism, miljö, nyheter, USA