2009-01-08

 

Buss på bara!

Storstockholms lokaltrafik, SL, har som regel att en vuxen med barnvagn får resa kostnadsfritt på bussar. Eftersom jag alltid har en barnvagn med mig nu för tiden så har jag valt att inte köpa något månadskort. Ett dilemma dock: man reser inte gratis på tunnelbanan. Därför är jag hänvisad till bussarna, om jag inte vill betala för en enskild resa.

En effekt av detta är att min bild av Stockholms topologi ser lite annorlunda ut just nu. Från Hornstull är det enkelt att ta sig till Fridhemsplan (buss 4, 40 eller 77), men lite krångligt att ta sig till Slussen eftersom det inte finns någon direktbuss dit. Anledningen är så klart att tunnelbanan är det bästa alternativet, men för mig är ett alternativ att ta buss 4 till Skanstull och sedan byta till buss 3.

Ska jag resa till Hötorget reser jag först till Fridhemsplan (buss 4, 40 eller 77) och byter där till buss 1. Men vissa delar av staden har varit ganska svåra att nå eftersom många bussbyten krävs.

Idag förenklades mina resor något. Jag skulle till Nationalmuseum och passade på att lära mig buss 43 och buss 55. Om jag tar buss 66 österut på Söder så kan jag byta på Timmermansgatan till buss 43 eller buss 55 om jag vill resa till Slussen eller vidare på Skeppsbron, till Karl XII:s torg eller vidare mot Östermalm. Perfekt! Det får bli dagens tips: ta buss 43 eller 55!

Etiketter: , ,


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?